Cara Mengenal kanser payudara dan Kaedah Rawatan

Cara Mengenal kanser payudara dan Kaedah Rawatan

Cara Mengenal kanser payudara dan Kaedah Rawatan

Cara Mengenal kanser payudara dan Kaedah Rawatan

Maklumat kesihatan Mengenal Sartan Payudara. Sebahagian besar wanita masih sukar mengenali gejala penyakit berat ibarat kanser payudara.

Padahal , jenis kanser ini menjadi salah satu punca maut bagi kaum hawa. Sartan payudara , ibarat jenis kanser lain , tidak menyampaikan tanda ketara di awal kemunculan. Sehingga , wanita tidak sedar hingga kanser ini masuk ke stadium akhir. Perlu anda ketahui bahawa kanser payudara menyerang kaum lelaki juga , walaupun jumlahnya tidak sebanyak pesakit wanita.

Mengetahui Sartan Payudara

Untuk mengetahui lebih banyak wacana kanser payudara , mari simak maklumat di bawah ini.

Apa Itu Sartan Payudara?

Sebelum ini , kita kenali payudara terlebih dahulu. Payudara yaitu salah satu aset penting wanita yang terdiri dari jaringan ikat , lemak , dan lobulus. Lobulus yaitu kelenjar kecil yang menghasilkan air susu dan jumlahnya boleh mencapai ribuan. Kelenjar-kelenjar kecil ini juga yang bertugas dalam mengalirkan air susu ke puting.

Lantas , kanser payudara gres terjadi ketika sel-sel tubuh membiak secara tidak teratur. Dalam hal ini , pertumbuhan dan perkembangan sel menjadi tidak terkawal. Jika sudah parah , sel-sel absurd tadi dapat masuk ke pemikiran darah dan merebak ke bahagian tubuh lain. Salah satu tanda kanser payudara yang paling dikenali yaitu rasa sakit dan lebam di payudara. Walau bagaimanapun , anda perlu tahu jikalau tidak semua ketulan yang muncul merupakan indikasi dari kanser payudara.

Gejala dan Diagnosis Sartan Payudara

Selain munculnya benjolan di payudara , ada gejala-gejala lain yang menyampaikan kanser payudara. Di antaranya yaitu penebalan kulit , rasa sakit di payudara (terjadi di luar kitaran mensturasi) , dan kulit payudara mengecut. Selain itu , puting juga akan mengalami perubahan bentuk yang disertai keluarnya cecair (kadang ditambah darah). Membesarnya salah satu atau kedua-dua payudara secara tiba-tiba juga perlu Anda waspadai.

Ada beberapa diagnosis yang boleh anda lakukan untuk memeriksa keadaan payudara. Mamografi ialah salah satu cara yang sering digunakan untuk mengesan kanser payudara. Sedangkan ultrasound digunakan untuk memastikan benjolan yang muncul merupakan tanda awal dari kanser payudara. Anda juga boleh menggunakan biopsi , di mana doktor akan mengambil sampel sel payudara untuk selanjutnya diperiksa. DariĀ biopsiĀ , anda boleh mengetahui stadium kanser payudara tersebut.

RECENT POSTS